vasárnap, február 25, 2007

Fűszeres lencse

Szeretem a lencsét. Ezen az sem változtatott, ahogyan a menzán készítették: rettentően cukros, vastag rántásba fullasztva és természetellenesen vad, ipari ecettel „adva meg az ízét”.

Ahogy visszagondolok, szerelmünk hajnalán az első étel, amit kettőnknek főztem egy kollégiumi hétvégén, épp egy lencsefőzelék volt, tejjel, mustárral, Monspart Éva, Salamon Magda: Főzzünk másképp is könyve nyomán (a könyv zsenge korom meghatározó élménye, örömmel láttam mostanában egy könyvesbolt kirakatában az új kiadást , érdemes lenne belenézni).
Még mielőtt azt gondolná a kedves olvasó, hogy nem tettem ki nagyon magamért, szeretném megjegyezni, hogy a párom keményvonalas húsnemevő. Vegetáriusnak azért nem nevezném, mert mindenféle víziállat jöhet, a béka fejlettségi szintjéig bezárólag. Mindenesetre, annak idején, ezzel a nem lisztből készült főzelékkel is komoly színesítést hoztam az elég egyhangú étrendjébe.

Az egyik napilapunk pénteki mellékletében sokáig volt egy rovat, 2-3 közepesen kreatív, de eléggé előremutató recepttel (ma már vékonyabb a melléklet, pont ezt spórolták ki belőle). Ezeket a lapokat mindig kitéptem az újságból, több részletben megvan valahol a gyűjtemény, egyszer talán lesz alkalmam rendszerezni, feldolgozni. Az érdekesebb recepteket azonnal kipróbáltam, néhány közülük már klasszikussá vált nálunk. Az egyik ilyen egy fűszeres lencse, persze már nem a pontos recept szerint készítem, csak emlékezetből, hogy mennyire hasonlít a megírt változatra, az majd akkor derül ki, ha előkerül a gyűjteményem…
Az biztos, hogy rengeteg fűszert írt elő a recept, olyanokat is, amelyeket nem feltétlenül együtt szoktunk használni (pl. szegfűbors-bazsalikom), de nagyon harmonikus, jóízű lesz a végeredmény. Előfordul, hogy szurokfű vagy rozmaring is kerül bele, de készítettem már csak provanszi fűszerkeverékkel is, ekkor hozzátettem egy doboz hámozott paradicsomot is, de a paradicsom az eredeti összeállításhoz is passzol.
Vegetáriusoknak pár gerezd paradicsommal, egy nagy szelet barna kenyérrel egytálétel, de köretként is remek lehet, nagyon el tudom képzelni egy szalonnával betekert, sült csirkecomb vagy egy bárányborda mellé.
Ha marad belőle, kicsit összenyomkodva akár útravaló szendvics bélése is lehet, ehhez azt a fajta lencsét választom, amelyik egy kicsit szétfő. Egy szelet paprika, paradicsom vagy pár karika póréhagyma még jobban kiemeli az ízét.
Salátának apróbb szemű, keményebb lencséből csinálom, ilyenkor visszafogottabban fűszerezem, kicsit nedvesebbre hagyom, majd mikor megfőtt, póréhagymakarikákat és kevés hidegen sajtolt olajat keverek hozzá, feketeribizliecettel (de lehet balzsamecet vagy más gyümölcsecet is) finoman savanyítom.


Ma nálunk így készült:

Fűszeres lencse

4 dl lencse (elfelejtettem lemérni, mielőtt beáztattam, vizesen meg más a súlya, ezért a térfogat)
1 nagy fej hagyma
3 gerezd fokhagyma
olaj
1 babérlevél
1 kávéskanál mustármag
10 szem szegfűbors
frissen reszelt szerecsendió (óvatosan, nem kell belőle sok!)
szárított bazsalikom
szárított borsikafű

legalább 4 dl víz

A lencsét megmosom, beáztatom (egy-két óra elegendő).
Az apróra felkockázott hagymát az olajon üvegesre párolom, hozzáadom a felszeletelt fokhagymát, ha az is illatozni kezd, ráteszem a lencsét. Hozzáadom a fűszereket, majd felöntöm annyi vízzel, hogy bőven ellepje. Puhára főzöm, ha kell, közben pótolom a vizet. Tálalás előtt kidobom belőle a babérlevelet és a szegfűborsot (ezért szoktam megszámolni, hány szemet is tettem bele, nem kellemes, ha ráharap valaki).

10 megjegyzés:

Zsófi írta...

Szia, ezennel megdoblak egy körkérdéssel...
http://kakaoscsiga.blogspot.com/2007/02/kicsiv-krdse.html

:) Zsofi

Névtelen írta...

Hihihi, a borsszemeket én is megszámolom a húslevesnél.

Névtelen írta...

Hát, megtaláltalak, bár ez eléggé a véletlen müve :-) Azért a sz. vacsorázóknak elárulhattad volna, hogy elkezdtél blogot írni. Én nagyon várom a folytatást, "odaát" mindig olyan jókat írtál. Egy kérdés: mit tegyek, ha ki akarom próbálni a bazsalikomos fagylaltodat, de nincs gépem? Keverjem át óránként, amíg fagy? Köszönöm!
Orsibors, aki PartizánOrsi néven nyomul a különbözö blogokban (és akinek még nincs saját fözöblogja, de talán egyszer lesz hozzá bátorsága)

Névtelen írta...

Köszönjük, Pirosalma :-) anno a menzai rémebédek után te voltál az, akinek köszönhetően adtam még egy esélyt a hüvelyeseknek - és azóta sem bántam meg :-)

Rossamela írta...

Szia Orsi, örülök, hogy idetaláltál! (gyanús volt nekem ez a PartizánOrsi...)
Nem voltál elég figyelmes, bizony közzétettem "odaát", hogy elkezdtem, de ha nem jársz arra...

A fagyihoz javaslom, hogy minél krémesebb joghurtot válassz, én éppen nem kaptam azt a fajtát, amit kigondoltam hozzá (pedig a környék összes boltjában megnéztem), kicsit vizes lett, de nem vészes. Fagyigép híján marad a kevergetős-kapargatós módszer.

Ami pedig a blogodat illeti, hajrá! Minden okod megvan rá, hogy legyen hozzá bátorságod! (Szerintem inkább idő kell hozzá, na nekem az nincs, sajnos ez látszik is.)

Rossamela írta...

Kedves Zsófi,
köszönöm a kérdést, de egy kis időt kérek még a válaszra. Számüzetésben vagyok éppen, és bár csakis azzal a szándékkal vittem magammal a laptopot a szállodába, hogy kidolgozzam a feladatot, nem jutottam hozzá, mert elvacsoráztuk az időt. :)
De azért elalvás előtt gondolkodtam a válaszokon!

Rossamela írta...

Szia nik, Neked is nagyon örülök, gyere máskor is!
Talán lesz olvasnivaló is...

Névtelen írta...

Szia rossamela (na, ezt a nevet még szoknom kell :-))! Elnézést, elkerülte a figyelmemet a beharangozás. De ha már idetaláltam, maradok :-)

Görög/török zsíros/tejszínes joghurt ugye jó lesz a fagyihoz?

Rossamela írta...

Orsi, biztosan jó lesz, legföljebb kevésbé kalóriaszegény, de nálam nem ez a fő szempont.

Lila Füge írta...

szia. megkaptad tôlem is a taget... így már duplán muszáj lesz :)
http://lilafuge.blogspot.com/2007/03/kicsi-v-krdse.html

 

blogger templates | Make Money Online