vasárnap, január 20, 2008

Csicseriborsó, bab, lencse…

Kvázi-vegetáriusként a hüvelyesek nagy szerepet kapnak az étrendünkben. Ezek közül is talán a csicseriborsó a kedvencem, pedig gyerekkoromban, a dalt énekelve fogalmam sem volt, milyen lehet a csicseriborsó, de a neve nagyon tetszett.
Először egy firenzei supermercatoban találkoztam vele, 15 év
e. Ugyan nem tudtam, mi ez, de a dobozon lévő kép felkeltette az érdeklődésemet, kóstolás után úgy foglaltam össze, hogy olyan, mintha a bab, a borsó és gesztenye keveréke lenne. Sokáig a nevét sem tudtam, aztán a kollégiumhoz közeli arab büfében fedeztem fel újra. Nem csak a hummuszban és a falafelben, hanem volt egy krémes-leveses kanalazható ételük is, egész csicseriborsóval és talán joghurttal. Na az valami csoda, azóta is keresem azt az ízt, de a büféből eltűnt.

Hétköznapok egyszerű, gyors ebédje-vacsorája ez a tészta is, de a csicseriborsó kellemesen semleges íze nagyon jól felhasználható összetettebb ételekhez is, pillanatok alatt gazdagon fűszeres fogásokat lehet összedobni belőle. Már ha van készleten saját készítésű, vagy konzerv főtt csicseriborsó. Mi tegnap ettük meg az utolsó 40 eurocentes olasz konzervet (nagy mennyiségben tankoltam a nyaralás végén), de nemrégen a nagyobb hazai élelmiszerláncok polcain is felfedeztem a csicseriborsót, már nem kell vadászni rá az ínyencboltokban vagy a keleti fűszereseknél. Gazdaságosabb megoldás, ha magam főzöm meg a csicserit, bár ez elég idő és energiaigényes, ezért rögtön nagyobb tételt készítek és adagokban lefagyasztom. Egy napig kell áztatni, és legalább 4-6 óra, míg megfő. Állítólag a szódabikarbóna lerövidíti a főzési időt, legközelebb bevetem a trükköt.

Nem emlékszem már a csicseris tészta pontos receptjére, a lap sincs már meg, amiben olvastam, az biztos, hogy chilivel és fokhagymával készült. Készítettem már ezt jópárszor, de valahogy sosem lett az igazi: ízre nagyon finom, de a darabos csicseri, a tészta meg az olaj nem simult össze igazán. Most viszont megtaláltam a megoldást: adtam hozzá a csicseri főzőlevéből is, és a végén egy részét összetörtem, hogy kissé krémes legyen.
Olyan tésztával érdemes készíteni, amiben a csicseriborsók meg tudnak bújni, ideális hozzá a kagyló- vagy csigatészta.



Csicseris csiga

1 doboz (400 g) konzerv csicseriborsó
2 gerezd fokhagyma
¼ mokkáskanál chilipehely
2-3 evőkanál olívaolaj
opcionális: egy ágacska rozmaring
20 dkg kagylótészta
reszelt parmezán

Amíg a tésztát a szokásos módon kifőzöm, elkészítem a rávalót. Az olívaolajon megfuttatom a felszeletelt fokhagymát és a chilit. A csicseriborsóról leöntöm a főzőlevét, de nem öntöm ki. A csicseriborsót a fűszeres olajra teszem, átforgatom. Lehet hozzá kis rozmaringot is adni. Apránként adagolom hozzá a felfogott főzőlevet, körülbelül a felét. A puha, fűszeres csicseri egy részét a a fakanállal összetöröm, hozzáadom a kifőtt tésztát.
Parmezánnal kínálom.
2 adag

1 megjegyzés:

Cukroskata írta...

Érdekes, a csicseriborsó neve nekem is nagyon tetszett, de nem is foglalkoztatott, hogy mi lehet az. Ezzel szemben sokat gondolkodtam azon, hogy mi az a bablencse :-)

 

blogger templates | Make Money Online