szombat, december 20, 2008

Még elkészül

A gondos háziasszonyok már megsütötték a karácsonyi aprósüteményeket, készülnek az ünnepi menü fogásai, az ajándékok meg becsomagolva várják a sorsukat. Mi kiszálltunk a karácsonyi kereskedelmi őrületből, apró dolgokkal kedveskedünk egymásnak. Leginkább finomságokkal.
Jól jönnek ilyenkor a bloggertársak ötletei, aki követi a gyűjtőoldalt, láthatja, az elmúlt napokban mennyi ajándéknak való finomság készült. Nagyon hasznos oldal Mamma folyamatosan frissülő, átfogó gasztroajándék-gyűjteménye, italok, fűszerek, kekszek, mártások - itt mindenki talál kedvére valót.
Két éve még nem volt blogom, fotó sem készült az ajándékokról, fűszeres pácolt fokhagyma, vaníliakivonat és gyógynövényes keserűlikőr volt az ajándékcsomag. (Cipősdobozokat vontam be tapétával, a dobozban formára kivágott kartonpapírral jelöltem ki az üvegek helyét, nagyon profin nézett ki.)
Ezeket persze időben el kell készíteni, a likőr, vaníliakivonatnak idő kell, nem is kevés.

Tavaly nem voltam ennyire előrelátó, a birsalmasajt kivételével az utolsó pillanatban készült minden:
  • Articsókakrém, a recept a tavaly decemberi Sale & Pepe-ből származik, de mintha a Fakanál aktuális számában láttam volna ezt is, más onnan átvett receptekkel együtt. Akkor volt még a fagyasztott articsókámból, de csaltam is kicsit: a hiányzó mennyiséget az ízében kicsit hasonlító csicsókával pótoltam ki.
Articsókakrém
1/2 kg articsókaszív (részben csicsóka, megtisztítva)
fél citrom leve
extra szűz olívaolaj
1 babérlevél
zöldfűszerek: tárkony, majoranna, petrezselyem
egy kis gerezd fokhagyma
őrölt fehérbors
Az articsókát a citromlével, fokhagymával, kevés zöldfűszerrel és a babérlevéllel annyi vízben, amennyi ellepi, 10 alatt megfőzöm. Ha megpuhult, a babérlevelet kidobom, az articsókát zöldfűszerekkel együtt leturmixolom, sózom, borsozom. Kis üvegekbe töltöm, és krém tetejére olajat csorgatok, hogy elzárja a levegőtől. A lezárt üvegeket egy lábosba állítom, feltöltöm vízzel és 30 percig gyöngyözve forralom, ezzel tartósítva a krémet. Az üvegeket a lábosban hagyom kihűlni.
K.b. 450 ml krém
  • Ispahan dzsem - Chili & Vanília a legjobbkor tette közzé a receptet. Később a sűrű dzsemet saját gyártású fehércsoki-kapszliba töltöttem, így lett belőle bonbon anyák napi ajándéknak.

  • Fűszeres mustár - Zsu receptjét alapul véve készítettem, nagyjából követve azt.

  • Birsalma-bonbonok: a birsalmasajtot kockára vágtam, egyik oldalukat keserűcsokoládába mártottam.

Nagyon kedvelt ajándék a csokibonbon, trüffel, a múlt héten majd minden nap nyílt egy topik az egyik népszerű női oldalon a témában. Sok évig készítettem én is, sokféle ízkombinációban (tiramisu, mák, citrom, aszalt ananász, eper, stb.), de mindig találok újabb és újabb inspirációkat, jó kiindulópont Doctor Pepper és Okostojás gyűjteménye.

Arra ügyelek, hogy karácsony előtt legyen itthon több tonna ét- és tejcsoki, tejszín, minden eshetőségre, de tavaly csak gyors megoldásra futotta, az utolsó pillanatban már nem értem rá nagyon cifrázni. Megspórolandó a dermesztés idejét és a formázás maceráját, a svéd bútoráruházban kapható kosárkákat töltöttem meg különböző ízű csokikrémekkel: fehércsoki kókusszal és zöldcitrom héjával, az étcsoki és marcipánrétegek tetején csokis mandulával, mogyorókrémes csoki. A csokikat tejszínnel olvasztottam össze, és itt az sem okoz gondot, ha esetleg kicsit hígra sikeredik a trüffelmassza, a tésztakosárka nem hagyja elfolyni.
További ajándéknak (is) valók a blogomról:
A következő napokban csend lesz a blogon, sok dolgom van még az ünnepig. Boldog, meghitt karácsonyt kívánok mindenkinek!

Nincsenek megjegyzések:

 

blogger templates | Make Money Online