szombat, október 17, 2009

Padlizsántanulmány

A képen a négy tálban - bár kinézetre nagyon hasonlítanak - négy, ízében teljesen eltérő étel van. Rég itt lenne már a helye ennek a receptnek, de látva - és kóstolva - a mai eredményt, nem bánom, hogy vártam vele.

Két-három éve - ma már alig hiszem el, hogy lehet így élni - a saját életem kizárólag a hétvégékre korlátozódott. Rengeteget dolgoztam, ráadásul vidéken, ha esetleg nem aludtam ott, akkor a napi 10-12 órához még hozzá kellett számolnom 2 óra oda- vagy visszautat. Állandóan étteremben vacsoráztam (nincs mire irigykedni), de ebédre elég unalmas volt a sajtos-gombás melegszendvics a büféből. A zsíros-húsos menzára meg nem voltam hajlandó befizetni, más opció nem volt.
Akkoriban a sarki boltban egész télen lehetett padlizsánt kapni, nyári áron, ha sikerült betérnem, mindig bevásároltam belőle. Jól jött ez, ha az utazótáskám átpakolásához szükségesnél egy kicsivel több időt töltöttem otthon, 5 perc munkával 30 perc alatt elkészült a másnapi ebédem.

Egy padlizsánt fölkockázni, fűszerezni, olajozni, be a sütőbe - ennyi a recept. Lehetne serpenyőben kevergetve sütni is, de nem volt annyi időm, hogy a tűzhely mellett álljak.
Két változatban készítettem, vagy mediterrán zöldfűszerekkel (bazsalikom, szurokfű, kakukkfű, esetleg provanszi fűszerkmeverék) és fokhagymával, vagy indiai beütéssel, korinaderrel, római köménnyel, chilivel. Ha elkészült és még hiányzott hozzá némi savanykás íz, előbbit citromlével, utóbbit joghurttal locsoltam meg.

Ma tovább játszottam a lehetőségekkel. Szétnéztem a fűszereim között, összehoztam őket olajokkal, szószokkal, meg sok fokhagymával (abból baj nem lehet...). Nem lett köztük kedvenc, mindegyik csodás.
Az ötfűszeresben a bizsergető szecsuáni bors melegségét erősíti a pirított szezámolaj íze.
A kellemesen ismerős zöldfűszeresben finoman simul össze a lila bazsalikom és a balzsamecet a krémesre sült padlizsánnal.
A madras curry ebben is hozza azt a meglepetést, ami minden alkalommal megragad: sokkal fűszeresebb, mint amire számítok. Pláne sokkal csípősebb!
A gyömbér és a padlizsán fantasztikus páros, de a lime-tól különösen üde lett.




Szezámos-ötfűszeres padlizsán

1 közepes padlizsán
2 evőkanál olaj
1 evőkanál szezámolaj
2 evőkanál szójaszósz
1 mokkáskanál ötfűszerkeverék
6-8 szem szecsuáni bors, porrá zúzva
1 gerezd fokhagyma összezúzva
szezámmag

A padlizsánt 1,5 cm-es kockákra vágom. Az olajakat összekeverem a fűszerekkel, a szójaszósszal és a fokhagymával, beleforgatom a padlizsánt.
Tűzálló tálban 20-25 perc alatt, félidőben megkeverve megsütöm.
Megszórom szezámmaggal.



Zöldfűszeres padlizsán

1 közepes padlizsán
2 evőkanál olívaolaj
2 gerezd fokhagyma összezúzva

ízlés szerinti friss zöldfűszerek: szurokfű, kakukkfű, (lila) bazsalikom
pár csepp balzsamecetA padlizsánt 1,5 cm-es kockákra vágom. Meglocsolom az olívaolajjal, összekeverem a fokhagymával és a bazsalikom kivételekkel a zöldfűszerekkel. Tűzálló tálban 20-25 perc alatt, félidőben megkeverve megsütöm.
Hozzáadom a friss bazsalikomot, balzsamecettel megspriccelem.




Padlizsán madras curryvel


1 közepes padlizsán
2 evőkanál olaj
1 kávéskanál madras curry

A padlizsánt 1,5 cm-es kockákra vágom. Összekeverem a curryporral és az olajjal.
Tűzálló tálban 20-25 perc alatt, félidőben megkeverve megsütöm.



Gyömbéres lime-os padlizsán


1 közepes padlizsán
1 cm-es darabka friss gyömbér lereszelve
2 gerezd fokhagyma összezúzva
1 evőkanál chilis olívaolaj
1 evőkanál olívaolaj
1 kis lime lereszelt héja és felének leve
petrezselyem vagy korianderzöld

A padlizsánt 1,5 cm-es kockákra vágom. Az olajakat, gyömbért, fokhagymát, a lime héját és levét összekeverem, összeforgatom a padlizsánnal.
Tűzálló tálban 20-25 perc alatt, félidőben megkeverve megsütöm. Petrezselyemmel vagy korianderzölddel megszórva tálalom.


Nincsenek megjegyzések:

 

blogger templates | Make Money Online